Zoeken
  • buurtsportcoach

Binnen sporten mag weer, maar doe het met beleid #WEZIJNBLIJ


Sporten in de sportschool was er maandenlang niet bij. Maar maandag heeft het kabinet het licht op groen gezet: vanaf woensdag 19 mei mag er - onder voorwaarden - weer binnen gesport worden.


Toch is het verstandig niet meteen te fanatiek van start te gaan en het binnen sporten weer voorzichtig op te bouwen. Anders liggen overbelasting en blessures op de loer.


Thuis zitten "Mensen sporten nu minder, werken thuis, zitten veel. Dat leidt vaak tot klachten aan schouders, rug of nek. En vanuit die situatie komen we nu in een fase waarbij mensen weer meer gaan bewegen, waardoor juist overbelasting dreigt. Dan kunnen er makkelijk pees- of slijmbeursontstekingen ontstaan." Als je het sporten weer oppakt, kun je dat dan ook het beste met beleid doen. "Je moet goed kijken op welke manier je weer instapt, welke belasting je toepast op jezelf en dat je niet te grote stappen in één keer maakt. Het kan zijn dat je meteen weer wilt beginnen op je oude niveau, maar dan gaat je lichaam waarschijnlijk aan de bel trekken."


Voldoende rust In het begin is het sowieso goed om naar de frequentie van het sporten te kijken en daarbij bewust ook rustmomenten in te bouwen. Ook als je jezelf doelen hebt gesteld, zoals bijvoorbeeld trainen voor een hardloopwedstrijd. "In tijden van het opbouwen van fysieke belasting is het ook erg belangrijk om te investeren in voldoende herstel daarna. Het is belangrijk signalen van je lijf niet te negeren. Peesontstekingen beginnen vaak met een vervelend gevoel, een zeurende pijn. Dat is een teken dat je even rust moet nemen en met rekken of ontspanningsoefeningen moet proberen te herstellen. En zeker niet met dezelfde intensiteit dezelfde oefening opnieuw moet doen.


Voordelen Voordelen van de heropening van de sportscholen en gymzalen. "Als we iets gezien hebben de afgelopen tijd is dat de bewustwording van een gezonde leefstijl. Dat is de afgelopen periode een gemis geweest. De voordelen van in beweging komen, meer sociale contacten en het hoofd leegmaken. Want ook mentaal is het goed voor mensen dat er weer meer gesport gaat worden.


Gouden tip "Doen, dat sporten! Kom weer in beweging en doe dat op een ontspannen manier."




14 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven